Astrid en Fenneke

Functie: 
Van stagiaire naar gedragsdeskundige
Werkzaam bij Jeugdbescherming sinds: 
2017

Fenneke: “Je leert hier erg veel als mens en als professional.”

In dit interview spreken we Astrid Keijmis en Fenneke Vergouwen. Beide dames hebben bij Jeugdbescherming stage gelopen als gedragsdeskundige. Ze zijn nu klaar met hun stage en opleiding, en komen in dienst als gezinsmanager. Astrid heeft forensische gezinspedagogiek gestudeerd aan de Universiteit Leiden, en Fenneke forensische orthopedagogiek aan de UvA. Dit interview doen ze samen, en ze vullen elkaar aan.

Dames, sinds wanneer lopen jullie stage Jeugdbescherming als stagiaire?

We zijn allebei begonnen op 1 sept 2017 en hebben hier 10 maanden stage gelopen als gedragsdeskundigen. De eerste dag was een introductiedag waarbij alle nieuwe medewerkers, zowel gezinsmanagers als stagiaires, aanwezig waren. Dat neemt de spanning wat weg, je krijgt een beter beeld van de organisatie en van hoe alles in zijn werk gaat.

Astrid: Als stagiaire gedragsdeskundige (GD’er) heb je met je medestagiaires GD intervisie. Daar is heel veel ruimte om in te brengen wat we gaan bespreken. De ene keer is het iets inhoudelijks, bijvoorbeeld “Wat voor advies zou jij geven op dit gezinsplan?”. De andere keer is het iets persoonlijks, wat jij moeilijk vindt. Er is veel ruimte voor zelfreflectie - dat is hier heel belangrijk. Je hebt daardoor het gevoel dat er goed op je gelet wordt en dat je bij iemand terecht kunt als er iets is. En er is alle mogelijkheid om mee te lopen met gezinsmanagers, zodat je een goed beeld krijgt van wat zij doen.

Fenneke: Dat maakt ons ook enthousiast om zelf het werk als gezinsmanager te gaan doen. Je hebt zo’n goed beeld en komt nu niet meer voor verrassingen te staan wanneer je als gezinsmanager gaat werken.

Hoe is de begeleiding voor stagiair gedragsdeskundigen?

Astrid: Als stagiaire GD’er werk je in twee teams. Je wordt goed opgevangen in je teams, en er heerst een open sfeer. Ik denk dat het ook goed is dat je als gedragsdeskundige eerst ervaring opdoet met de doelgroep, zodat je echt gedegen advies kunt geven. Als GD’er sta je normaal wat verder van de gezinnen af die bij Jeugdbescherming komen. Als gezinsmanager zit je er middenin. Met een opleiding als pedagoog en een stage als gedragsdeskundige bij Jeugdbescherming heb je zowel theorie- als praktijkervaring.

Fenneke: Je hebt 1 of 2 stagebegeleiders, en je werkt altijd in 2 teams. Zo leer je veel van hoe mensen op verschillende wijze hun werk doen. Van tevoren wordt er gekeken waar je interesses liggen en er wordt geprobeerd een match met je begeleider te maken. Ik had zelf bijvoorbeeld aangegeven dat ik interesse heb in scheidingen en jonge kinderen.

Astrid: Na 10 maanden heb je een heel goed beeld van wat veiligheid en onveiligheid van kinderen inhoudt en hoe je kinderen van onveiligheid naar veiligheid brengt. Je wordt in het hele proces meegenomen. En je mag overal mee naartoe. In je opleiding leer je wel de theorie, maar hier mag je alles in het echt zien.

Fenneke: Wat ik ook bijzonder aan deze stage vond is dat je heel veel over jezelf leert, omdat je heftige dingen meemaakt. Als je iets lastig vindt of mee naar huis neemt, is er tijd om dat te bespreken. Zo leer je erg veel als mens en als professional.

Astrid: “We hebben met elkaar echt een hele leuke tijd gehad als stagiaires. Zowel binnen als buiten werktijd.”

Waarom hebben jullie voor Jeugdbescherming gekozen?

Fenneke: Ik heb altijd al bij Jeugdbescherming willen werken. Als je deze studie doet staat Jeugdbescherming “bovenaan” van waar je kunt gaan werken. Hier komt alles samen, alle soorten problematieken, alle soorten mensen. Als je bijvoorbeeld op een school gaat werken, heb je voornamelijk leerproblematieken, maar hier is de problematiek heel divers. Dat maakt het heel uitdagend. Hoe meer ik leerde tijdens mijn studie, hoe meer ik het echt bij mij vond passen. En toen zag ik toevallig de vacature voor stagiaire dus ik wist “Dit moet ik doen!”.

 

Juli 2018