Carmelita

Functie: 
Senior gezinsmanager
Werkzaam bij Jeugdbescherming sinds: 
2001

“Is een baan als gezinsmanager iets voor jou?”, vroeg de bestuurder.

Carmelita werkt al meer dan 15 jaar bij Jeugdbescherming. Zij begon als bestuurssecretaresse, maakte in 2012 de grote stap naar gezinsmanager en is inmiddels senior gezinsmanager. In dit interview lees je meer over haar loopbaan bij Jeugdbescherming.

Van bestuurssecretaresse naar senior gezinsmanager, vertel eens?

In 2001 ben ik bij Jeugdbescherming komen werken. Ik was bestuurssecretaresse. Ik deed dit met veel plezier, maar op een gegeven moment, rond 2012, was ik op een punt in mijn leven waarop ik iets anders wilde gaan doen. Ik wilde een hele andere baan. De bestuurder waarvoor ik werkte vroeg me: “Is een baan als gezinsmanager iets voor jou?”. Ik had daar zelf nog niet aan gedacht omdat ik niet de juiste opleiding had, maar dit was precies de uitdaging waar ik naar op zoek was. Middels een EVC-traject kon ik de overstap maken.* Ik had de transitie in de Jeugdzorg van achter de schermen meegemaakt en wist door mijn jaren bij Jeugdbescherming veel van het werk, dat maakte de overgang naar gezinsmanager makkelijker. Na 4 jaar als gezinsmanager te hebben gewerkt, werk ik nu al weer een jaar als senior gezinsmanager. Doorstromen binnen de organisatie kan goed hier, en ik ben af en toe aan een nieuwe uitdaging toe.

Als senior gezinsmanager werk je nieuwe collega’s in. Daarnaast daag je het team waarin je werkt uit om te reflecteren op hun eigen handelen en om volgens de methodiek te werken. Hiervoor stelt de organisatie 8 uur per week beschikbaar. De rest van de tijd ben ik nog als gezinsmanager actief. Ik merk dat het seniorschap mij helpt om meer met een helicopterview naar gezinnen te kijken. Dat komt volgens mij doordat je in je rol als senior steeds naar de bedoeling kijkt: hoe is dit werk bedoeld, voer ik nog wel de regie? Ik moet blijven reflecteren op hoe ik het zelf doe als ik het aan de ander wil leren.

Als gezinsmanager maakte je deel uit van het RET team. Kun je uitleggen wat dat was, en hoe jij daarin bent gekomen?

Het RET team was het Regionaal Expertise Team. Het was een pilotteam van Jeugdbescherming in samenwerking met het LET, het Landelijk Expertise Team, en werd opgericht door mijn teammanager. Ik had aangegeven dat ik me graag bij dit nieuwe team zou willen aansluiten en dat was mogelijk. Het doel van het RET was in te springen bij agressie tegen gezinsmanagers of hulpverleners. Na afloop van de pilot hebben we gekeken of andere teams onze werkwijze zelf kunnen implementeren. Toen bleek dat dit mogelijk was, hebben het RET als zodanig opgeheven. De teams hebben de eigen veiligheid nu veel meer ook zelf als core business, maar ik neem de ervaring uit het RET wel mee in mijn werk als senior gezinsmanager.

Hoe ervaar jij je werk bij Jeugdbescherming?

Ik werk hier met heel veel plezier. Met name omdat wij iedere dag met de dagelijkse praktijk van de gezinnen te maken hebben, en daarnaast werken bij een organisatie waar we heel veel mogen leren. We bespreken het geleerde met elkaar: omdat je als gezinsmanager allemaal hetzelfde werk doet, kun je veel ervaringen uitwisselen. Je kunt collega’s vragen hoe zij het doen en advies vragen. Er zijn altijd wel elementen die je in jouw casus kunt gebruiken om te blijven doen wat nodig is om ieder kind veilig te stellen.

 * Heb jij een andere hbo-opleiding dan wij vragen in de vacature van gezinsmanager, maar is een baan als gezinsmanager jou op het lijf geschreven en kun je dit goed motiveren? Bel dan met onze recruiters Christianne Rundberg (06 83 23 03 29) of Eefje Kanters (06 29 59 65 17) om te kijken of er, bij uitzondering, mogelijkheden zijn voor jou.

 

Mei 2018