Liesbeth de Raadt

Functie: 
trainer / adviseur bij de Akademie
Werkzaam bij Jeugdbescherming sinds: 
2016

“De FFP methodiek kan ons en andere organisaties helpen om de veiligheid van kinderen in heel Nederland te verbeteren.”

Liesbeth heeft orthopedagogiek gestudeerd en werkt nu drie jaar bij Jeugdbescherming. Ze heeft eerst als gezinsmanager gewerkt en is recentelijk begonnen als trainer / adviseur bij onze Akademie (met de k van kind).

Waarom heb je de overstap van gezinsmanager naar trainer / adviseur gemaakt?

Bij mijn vorige werkgever, heb ik trainingen ontwikkeld en gegeven aan o.a. leraren. Dit was ontzettend leuk, maar ik merkte na een paar jaar dat ik werk wilde dat weer meer naar de pedagogische kant gaat. Daarom ben ik toen bij Jeugdbescherming gaan werken, met de intentie om hier uiteindelijk trainer of gedragsdeskundige te worden. Ik heb er bewust voor gekozen om eerst “in het veld” ervaring op te doen door als gezinsmanager te werken. Dan weet je namelijk als trainer pas echt waar je het over hebt. Het werk als gezinsmanager was leuk en uitdagend, maar ik wilde meer verdieping in de inhoud en ik vind ook processen en samenwerken met andere organisaties heel interessant. Dus toen er ruimte was bij de Akademie heb ik aangegeven dat ik graag als trainer / adviseur wilde gaan werken. Ik ben blij dat ik deze kans heb gekregen.

Hoe bevalt het bij de Akademie?

Het bevalt goed. Het was wel even wennen want ik voelde me nog betrokken bij de gezinnen waarmee ik werkte als gezinsmanager. Om dat los te laten was wel moeilijk, maar ik ben fijn ontvangen door het team bij de Akademie en ik krijg ruimte om projecten op te pakken. Ik merk dat ik ook weer nieuwe energie krijg vanwege de andere inhoud van het werk.

Kun je iets meer vertellen over wat je als trainer / adviseur doet?

Als trainer train ik nieuwe gezinsmanagers van Jeugdbescherming, maar ook medewerkers van samenwerkingspartners en externe organisaties. Hen geef ik een eerste introductie op het vak gezinsmanager, en een kennismaking met onze pedagogische visie, klantbelofte en waardewerk. De Akademie maakt voor externe partijen ook trainingen op maat, gericht op hun behoeften. Daar willen we nog meer in groeien.

Verder ben ik betrokken bij verschillende projecten. Ik wil bijvoorbeeld graag onderzoeken hoe mensen echt tot gedragsverandering komen nadat ze een training hebben gevolgd, hoe ze het geleerde toepassen in de praktijk. Daar kunnen we denk ik als Akademie nog een slag in slaan. En ik wil ook graag onderzoeken of we verschillende leerstijlen van trainingen kunnen combineren, bv workshops met e-learnings.

Ik sta echt achter onze trainingsmethode (FFP) omdat ik uit ervaring weet dat het werkt. Deze methodiek kan ons en andere organisaties helpen om de veiligheid van kinderen in heel Nederland te verbeteren. Zo speelt de Akademie een rol in de missie van Jeugdbescherming, Ieder Kind blijvend Veilig! 

Welke ervaring uit de functie gezinsmanager neem je mee naar de functie als trainer?

De gesprekstechnieken, onderdeel van onze methodiek FFP, paste ik toe bij gesprekken met gezinnen toen ik gezinsmanager was. Ik gebruik deze ook nu als trainer. Dat zijn technieken om bijvoorbeeld negativiteit in een gesprek omlaag te krijgen, door te kijken naar de positieve krachten in een gezin en naar de nobele intentie achter gedrag. Of om de focus van een gesprek te veranderen. Bij trainingen kun je dat inzetten om een gesprek een andere kant op te sturen. Of je benoemt bepaald gedrag op een respectvolle manier, ook dat is FFP. Ik heb als gezinsmanager gezien dat FFP zó goed werkt in gesprekken en samenwerkingen. Al onze trainers hebben zelf als gezinsmanager gewerkt of werken nog deels als gezinsmanager. Op deze manier hebben we een blijvende verbinding met de praktijk en houden we onszelf up to date. Dat is de kracht van onze Akademie.

 

Februari 2019